होम डाउनलोड

शैक्षणिक / संकाय

संकाय

क्रम सं. नाम पदनाम विभाग कार्यग्रहण दिनांक (एनसीईआरटी) प्रोफाइल देखिये
1 प्रोफेसर. विद्याधर बरठाकुर प्राचार्य प्राचार्य कार्यालय 27/03/2008
click
2 डॉ. सुभाष चन्‍द्र रॉय प्रोफेसर शिक्षा शिक्षा विभाग 21/07/2006
click
3 डॉ. (श्रीमती) वेलेदा आर.दखार प्रोफेसर शिक्षा एवं डीन (अनुसंधान) विस्‍तार शिक्षा विभाग 07.04.2004
click
4 डॉ. (श्रीमती) फ्लोरेट जी दखार प्रोफेसर शिक्षा शिक्षा विभाग 01.05.2006
click
5 डॉ. शतरूपा पलित एसोसिएट प्रोफेसर अंग्रेजी एवं डीन शिक्षा भाषा एवं सामाजिक शिक्षा विभाग 12/12/1985
click
6 डॉ. पीएच. ब्रजयंती देवी एसोशिएट प्रोफेसर कृषि विज्ञान एवं गणित शिक्षा विभाग 27.05.1996
click
7 डॉ. तुलिका दे एसोसिएट प्रोफेसर भूविज्ञान विज्ञान एवं गणित शिक्षा विभाग 24.04.2006
click
8 डॉ. सीमा सैयगल एसोसिएट प्रोफेसर इतिहास भाषा एवं सामाजिक शिक्षा विभाग 01.05.2006
click
9 डॉ. चनाबाम सरजूबाला देवी एसोसिएट प्रोफेसर भाषा विज्ञान भाषा एवं सामाजिक शिक्षा विभाग 31.05.2006
click
10 डॉ. मेलिसा जी. वालियांग एसोसिएट प्रोफेसर भाषा विज्ञान विस्‍तार शिक्षा विभाग 31.03.2006
click
11 डॉ. बासंसी खारलुखी एसोसिएट प्रोफेसर भाषा शिक्षा विभाग 25.05.2007
click
12 श्री. आनंद बाल्मिकी सहायक प्रोफेसर भाषा और सामाजिक विज्ञान में शिक्षा विभाग 19.05.2017
click

प्रोफाइल फोटो 

Anand Valmiki

शैक्षणिक योग्यता 

M.A. (Sociology), M.Phil (Educational Studies), (Ph.D in Education)

विशेषज्ञता और रुचि का क्षेत्र

Sociology of Education, Qualitative Research methods, Multiculturalism, Cultural Diversity, Curriculum and Knowledge.

शोध पत्र

1. Valmiki, A. (2011). Multicultural Teacher Preparation: Modalities, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850, Vol. 1, Issue-4, May 2011.
2. Valmiki, A. (2011). Culturally Sensitive Pedagogy: Need of the Hour, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850, Vol. 1, Issue-3, March 2011.
3. Valmiki, A. (2011). Schooling and Skill Development: Enroute to Gender Equality and Inclusive Development, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850, Vol. 1, Issue-6, July 2011.
4. Valmiki, A. (2011). Multicultural Teacher Education: A Path to Cultural Harmony, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850, Vol. 1, Issue-3, March 2011.
5. Valmiki, A. (2011). Secularism and Education: A perspective, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850, Vol. 1, Issue-8, September 2011.
6. Valmiki, A. (2011). National Curriculum Framework: 2005 and Inclusive Education, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850, Vol. 1, Issue-7, August 2011.
7. Valmiki, A (2013). Role of Study Skills on Acquisition of Second Language: An Interrogation, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850, Vol. 3, March 2013.
8. Valmiki, A (2014). Constructive Model of Teaching-learning School Science: Pre-service Student-teachers Experience during Internship Teaching in Teaching Program, Golden research Thoughts ISSN: 2231-5063, Vol-I Issue-2, August 2014
9. Valmiki, A (2014). Awareness of Dyscalculia among the Elementary School Teachers, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850Vol. 3, Issue-12, March 2013.
10. Valmiki, A (2014). Attitude towards Mathematics and its Relationship with Percieved Career Choices of Class 9th Students, Review of Literature, ISSN No. 2347-2723Vol 3, Issue !0, July 2014.
11. Valmiki, A (2014). Constructivism in Teaching Learning: A Paradigm Shift in Indian Classroom, Indian Streams Research Journal, ISSN No. 2230-7850, Vol. 4, Issue 5, June 2014
12. Valmiki, A. (2011). Sanskrit and its Contribution to the Field of Education: Revisiting the Neglected Paradigm, Golden Research Thoughts, ISSN: 2231-5063 Vol.1 Issue-3 September 2011.

किताबें और प्रकाशन

Constructivism in Teacher Education: Theory and Practice (2019), Neel Kamal Publications, Hyd.

अनुभव

18 years of Teaching/Research

ईमेल आईडी  

anand(dot)valmiki(at)ncert(dot)nic(dot)in / valmiki2009(at)gmail(dot)com

संपर्क नंबर

+91-364-2570009 (O), +91-364- 2570062(Fax)

एक संक्षिप्त प्रोफ़ाइल

Having keen interest in children’s learning and the preparation of teachers in facilitating the learning processes of children, I accepted the offer of appointment as a Lecturer in Sociological & Philosophical Foundation of Education, at Regional Institute of Education, Bhopal in 2001. Since then I have been teaching B.Sc. Ed., B.A. B.Ed., Two Year B.Ed., and M.Ed. courses. I have guided thirty M.Ed dissertation at RIE (NCERT), Bhopal. I have been awarded an International Fellowship offered by Ford Foundation to pursue research abroad i.e., USA in 2006. I was in University of Washington, Seattle, in 2006-09 to enhance my capabilities in curriculum, pedagogy and research in education. Giving and guiding are the sole purpose of teaching. More you ‘give’ towards learning the more you ‘gain’ in terms of teaching. Teaching is a passion and have to be done with absolute commitment. All the effort of a teacher is to instill the quality learning among the recipients. Therefore, I am here in temples of learning (classrooms) to construct, reconstruct and propagate the knowledge syncing with the mandate of the NCERT.

13 श्री. राम अवधेश सिंह सहायक प्रोफेसर भूगोल भाषा और सामाजिक विज्ञान में शिक्षा विभाग 12.12.2004
click
14 डॉ. प्राची घिद्याल सहायक प्रोफेसर मनोविज्ञान शिक्षा विभाग 17.04.2006
click
15 डॉ. तासोग्वी न्‍यूमेई सहायक प्रोफेसर समाजशास्‍त्र भाषा एवं सामाजिक विज्ञान शिक्षा विभाग 21.03.2006
click
16 श्री अर्णव सेन सहायक प्रोफेसर भौतिकी विज्ञान एवं गणित शिक्षा विभाग 20.02.2014
click
17 श्री बी.उमेश कुमार शर्मा सहायक प्रोफेसर शिक्षा विस्‍तार शिक्षा विभाग 08.09.2014
click
18 डॉ. सीमा आर. सहायक प्रोफेसर जन्‍तु विज्ञान विज्ञान एवं गणित शिक्षा विभाग 18.04.2016
click

| एनईआरआईई, एनसीईआरटी द्वारा डिज़ाइन एवं विकसित |
| एनआईसी द्वारा समर्थित |
| प्रयोग की शर्तें |
|विजिटर सं.: visitor counter |

संपर्क करें

उत्तर पूर्व क्षेत्रीय शिक्षा संस्थान, एनसीईआरटी
उमियाम, राईभोई जिला, मेघालय - 793103

☏ कार्यालय - 0364-2570009/29/17/82
✉ ईमेल : nerie(dot)shillong(at)ncert(dot)nic(dot)in
📠 फैक्स : 0364-2570062

किसी भी प्रतिक्रिया / सुझाव / टिप्पणी के मामले में, कृपया nerie(dot)shillong(at)ncert(dot)nic(dot)in पर ईमेल भेजें